29.září 2004

Aktuality Přesun Brněnského vlakového nádraží

Brnem hýbe otázka, zda přesunout vlakové nádraží na jižní část města nebo zmodernizovat současné nádraží. Dospělo to až tak daleko, že díky 25000 občanů, kteří o tom chtějí spolurozhodnout, se bude konat tuto sobotu 9. října referendum přesunu nádraží. Referendum probíhá od 8 do 16 hodin na běžných volebních místech.

Otázka pro nebo proti které máte hlasovat zní:

Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?

Jednoduše řečeno, pokud chcete přesunout nádraží na jižní část města, hlasujte NE, pokud chcete nechat nádraží na stávajícím místě hlasujte ANO.

Víte pro co budete hlasovat? Já vůbec. Nemám nejmenší představu, která z variant je lepší. Obě strany vyprodukovali jakousi reklamní kampaň, ale mě bohužel ani jedna z nich nezasáhla. Takže se ptám vás zasvěcených, jaké jsou důvody pro a proti? Co je ve finále lepší? Těším se na ohlasy v komentářích.


Přečteno: 3630x | Komentářů: 12x | Kategorie: Aktuality

Komentáře čtenářů

1. GRAVATAR - KZelenkova@post.czKatka29. 9. 2004 17:26:00
Mně osobně se varianta přesunu nádraží líbí. Brno by bylo výborně moderně spojeno se světem, nádraží by nebylo úplně v centru, město se zavázalo, že hromadnou dopravu by směrem k novému nádraží zajistilo. Ale vezměme také v úvahu, za jakou cenu by se tento přesun zrealizoval!? Peníze na stavbu nejsou (i když radnice říká, že ano, tak NE!). Modernizace stávajícího nádraži je LEVNĚJŠÍ (radnice opět říká, že ne, ale jen se nám snaží vnutit něco, co NENÍ pravda). Je to tak, že bychom se jako město neskutečně zadlužili. A to přece našim potomkům udělat NEMŮŽEME. Rozumní lidé tedy k referendu půjdou a budou volit ANO!!!
2. GRAVATAR - krtek29. 9. 2004 17:37:00
já osobně si myslím, že to není jenom o nejlepší variantě, ale také o tom, jak to chtějí normální prostí lidé, kteří se nechtějí mačkat v jediných dvou linkách, které by k novému nádraží měli vést. Ano, páni radniční říkají že nové nádraží bude skvěle přístupno autům, takže si každý bude moci pohodlně dojet až k němu, ale upřímně, kolik lidí, kteří jsou nuceni denně používat vlak, ať už kvůli škole či práci si může dovolit jet autem k nádraží a pak zpět (pokud tedy auto vůbec vlastní). Nebo kolik lidí by chtělo mít ve staré historicky cenné budově nějaké ultramoderní shopping centrum nebo tuto budu nechat zcela zbourat (všichni víme jak to bylo se Špalíčkem, který přes noc za tichého souhlasu radnice byl zmizen). Hlavně mi ale vadí, že neustále radní a všchni ostatní finančně zainteresovaní lidé neříkají pravdu, že odsunutá poloha nového nádraží je jediná ta správná a možná. A taky že tvrdí, že je to pro budoucí generace, ale proč tedy o tom rozhodují ti, kteří se konce stavby nového nádraží ani nedožijí? A hlavně proč se radnice nechová korektně v otázce referenda, které přehlíží a nebo dokonce záměrně zesměšňuje a zlehčuje. A hlavně kolik těch pánů, kteří o tom rozhodují jezdí vlakem? Aspoň jednou ročně. Podle mě ani jeden...

Reklama ETARGET:

3. GRAVATAR - krtek29. 9. 2004 22:26:00
jo a ještě si nemyslím, že ta otázka je nepochopitelná, když si odmyslíte ty právniceké řeči, které tam ovšem musely být aby vůbec referendum mohlo být vyhlášeno, tak otázka přece zní - Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží ve stávající poloze?
4. GRAVATAR - petr.karas@centrum.czKari30. 9. 2004 11:22:00
Nevím co je na tom pravdy, ale slyšel jsem, že stávající vlakový nádraží už se blíží k maximální možné kapacitě odbavených vlaků. Každý 2 minuty z tama odjíždí vlak. Ale na druhou stranu, kde se vezmou peníze ke stavbě nového nádraží? Přecejenom ten šalinový uzel před nádražím ze kterého se dostanete kamkoli se vám zachce by se asi s novým nádražím nepřesunul...
5. GRAVATAR - t.tichy@post.czvrabcak30. 9. 2004 11:57:00
Vystudoval jsem dopravní fakultu a v oboru dopravy se dnes i živím, tak bych zkusil přidat pár argumentů z doufám alespoň trochu odborného pohledu:

Argumenty PRO přesun (odpověd v referendu NE):
- mohla by se zvýšit kapacita nádraží i celáho železničního uzlu - bohužel podle stávajícího projektu (podle kterého zastupitelstvo udává náklady na přesun) se naopak sníží, neboť je chybně vyřešen průtah nákladní dopravy a nádraží má nedostatečný počet nástupišť
- nádraží se přiblíží autobusovému nádraží - cestujícím přestupujícím z vlaků na autobusy se zkrátí docházková vzdálenost (bohužel takových je dost výrazná menšina)

Argumenty PROTI přesunu (odpověď v referendu ANO):
- zruší se přestupní bod mezi železniční a městskou hromadnou dopravou
- cestování MHD se pro většinu cestujících prodlouží
- výrazně se prodlouží docházková vzdálenost pro většinu cestujících
- modernizace v "přisunuté" poloze může probíhat etapově podle dostupných finančních prostředků, odsunuté nádraží bude sloužit až po prinvestování celé částky
- odsun nádraží jde proti moderním trendům v hromadné dopravě - všud jinde ve světě je snaha přiblížit dopravu co nejvíce jejím uživatelům

Argumenty které nejsou obecně proti přesunu, ale jsou proti přesunu tak, jak jej navrhuje magistrát:
- atávající projekt má závažné chyby (nedostatečné podklady, nevyřešený nákladní průtah) - vyčíslené náklady tedy nejsou věrohodné
- neexistuje koncepce ani představa o financování přestavby městské hromadné dopravy, kterou přesun nádraží vyvolá
- magistrát v "informační" kampani záměrně lže

Ostatní argumenty používané oběma stranami jsou většinou irelevantní - zaústění vyskorychlostních tratí lze vyřešit v přisunuté i odsunuté poloze, odstranění bariéry mezi severním a jižním centrem taktéž, severojižní diametr také.

Takže pokud bych byl Brńák, rozhodně volím ANO.
6. GRAVATAR - t.tichy@post.czvrabcak30. 9. 2004 12:04:00
Ad [4]: Ano, to je pravda, kapacita současného nádraží je už nyní nedostačující. Ale kapacitu lze zvýšit i modernizací v téměř současné poloze (posunem směrem do prostoru součanéno 5. nástupiště nebo rozšířžením směrem k Tescu, čili to co je myšleno pod odpovědí ANO). S tím šalinovým uzlem máte naprostou pravdu.
7. GRAVATAR - jsp@cz.hempel.comChemik5. 10. 2004 12:51:00
Rád bych ještě doplnil Vrabčáka:

Částka potřebná na přesun (v současné době okolo 30 mld. Kč) například nepočítá s přivedením MHD na místo odsunutého nádraží. "Špatná" dostupnost MHD byla také uvedena jako jeden z argumentů pro odsun nádraží v letáku, který dodal magistrát do schránek občanů.

Reklama ETARGET:

8. GRAVATAR - Kari11. 10. 2004 15:43:00
Brňáci, styďte se, taková malá účast v referendu...
9. GRAVATAR - sokolik@sokolik.czSokolik11. 10. 2004 16:01:00
On asi ani nikdo normální víc nečekal...
10. GRAVATAR - Kari11. 10. 2004 16:06:00
normální???
11. GRAVATAR - Kari11. 10. 2004 16:10:00
Promiň, podruhý jsem to nechtěl napsat...
12. GRAVATAR - Kari11. 10. 2004 16:16:00
Tak teda dík...

Reklama ETARGET:


Přidat vlastní komentář k článku



Z důvovů ochrany proti spamu prosím do následujícího políčka napište texy "NOSPAM":

Chcete-li ke komentáři přidat svou fotku nebo jinou ikonku, postupujte podle návodu.


TOPlist

[CNW:Counter]